Blank Spot Project berättar om världens ”vita fläckar”

Peter Ahlborg tillsammans med två av grundarna till Blank Spot Projekt, Brit Stakston, mediastrateg och journalisten Martin Schibbye. Här tillsammans under   Mediedagarna i Göteborg den 5 mars 2015.

Peter Ahlborg tillsammans med två av grundarna till Blank Spot Project, Brit Stakston, mediastrateg och journalisten Martin Schibbye. Här tillsammans under Mediedagarna i Göteborg den 5 mars 2015.

 

För att journalister ska kunna rapportera om vita fläckar på kartan, alltså platser och ämnen som idag ofta prioriteras bort av medierna, fick projektet Blank Spot Project ihop en miljon kronor på tre veckor genom crowdfunding. Peter Ahlborg träffade en av initiativtagarna Martin SchibbyeMediedagarna i Göteborg. Och han var entusiastisk över framgången.

Martin Schibbye, journalist och Brit Stakston, mediastrateg medverkade på Mediedagarna i Göteborg torsdagen den 5 mars 2015. De höll ett föredrag om Blank Spot Project,
som handlar om att skriva om länder och platser som alltför få medier uppmärksammar.

 

Lyfta fram bortglömda konflikter
”Vi vill ge människor som annars inte träffar journalister en röst och lyfta fram bortglömda perspektiv, konflikter och kontinenter.”

Du kan läsa mer om Blank Spot Project här: https://www.fundedbyme.com/en/campaign/5402/blank-spot-project

Peter fick en pratstund med Martin Schibbye efter föredraget. På tre veckor lyckade de få in över en miljon kronor och 2000 personer hade skänkt ett bidrag.

 

Thailand är som en vit fläck
Vilket land skulle du vilja bevaka?

– Det som jag känner mig väldigt frustrerad över är att Thailand är som en vit fläck mediemässigt. Det bedrivs ingen vettig journalistik av vad som händer i landet. Massmedia har kapitulerat och rapporterar att det var tio år sedan tsunamin inträffade. Med ett journalistiskt fotarbete och lite djupintervjuer kan man bringa klarhet i vad som händer där. Det hade jag sätt som ett viktigt reportage att göra. Något som berör många i Sverige, säger Schibbye.

– Det finns intresse från större mediasajter att ta del av vårt innehåll. Detta är nästa skede i Blank Spot Project, berättar Brit Stakston.

 

Många var intresserade av att lyssna på Martin Schibbye och Brit Stakston när de presenterade Blank Spot Projekt under Mediedagarna i Göteborg. Foto: Peter Ahlborg

Många var intresserade av att lyssna på Martin Schibbye och Brit Stakston när de presenterade Blank Spot Projekt under Mediedagarna i Göteborg. Foto: Peter Ahlborg

 

Vill bli en folkrörelse
Hur stort är intresset från andra massmedia?

– Intresset har varit jättestort från frilansare på fältet och utrikesfrilansare. Vi tänker oss att det blir som en folkrörelse för utrikesjournalistik.

Är ditt mål att bevakar de händelserna utomlands som de traditionella massmedierna inte bevakar?

– Ja absolut! Det är ju det som är hela affärsidén. Det var därför vi valde namnet Blank Spot för att bevaka de vita fläckarna. De etablerade utrikes medierna gör ett bra jobb som täcker de största konflikthärdarna. Men det finns saker som händer både före och efter en konflikt.

– När det har lugnat ner sig kommer vi in och fyller tomrummet. Det har alltid varit frilansarnas demokratiska roll att täcka saker bortom de mediala allfartsvägarna. Det här blir ett sätt att ge dem möjligheten att göra så, säger Martin Schibbye.

 

Vill inspirera människor
Det finns många människor som är benägna att offra mycket för att avslöja något som de anser är fel. Tror du att detta kommer öka nu i samband med att ni startar Blank Spot Project?

– Jag hoppas att man kan inspirera fler människor att bli journalister och vilja ägna sig åt utrikesnyheter. Och att dom är beredda att åka dit ingen annan åker, via det här projektet. Och att de kan ges de bästa resurser, utbildning och utrustning för att göra de reportagen. Vi kan inte ge diktatorer och terrororganisationer frikort att göra vad de vill i sina områden. Vi måste dit med våra öron och ögon och titta på.

 

Vi håller på och skapa en medborgarfinansierad digital plattform för utrikesjournalistik, förklarade Martin Schibbye och Brit stakston. Foto: Peter Ahlborg

Vi håller på och skapa en medborgarfinansierad digital plattform för utrikesjournalistik, förklarade Martin Schibbye och Brit stakston. Foto: Peter Ahlborg

 

Ingen tidning intresserad
Nu är oroshärden i världen större än på många år. Och då är det ju också viktigare att massmedia bevakar det. Många gånger är det som du säger: Att massmedia kommer dit
försent och åker hem för tidigt. Det är då ni kommer in?

– Jo precis. Som exempel var Centralafrikanska Republiken ett land som det var omöjligt att få någon tidning intresserad av. Sedan smällde det till där och alla
reste till Bangui. Nu är ingen kvar längre. Om man hade haft resurser så skulle man upptäckt att det fanns konflikter under ytan.

 

Skicka ner ett team
– Skicka ner ett team och låt dem vara där i sex månader. Och mejsla ut deras berättelser innan saken blir en nyhet. Det hade varit ett spännande sätt att jobba
på. Och det här ger oss resurser att göra det, säger Martin Schibbye.

Jag tackar för intervjun och vi tar några bilder tillsamman, innan jag går vidare ut i det massmediala vimlet under de hektiska Mediedagarna på Svenska Mässan i Göteborg.

Peter Ahlborg

FacebooktwitterFacebooktwitter