De bortglömda 250 miljarderna

Peter Ahlborg och Amjad Aloul tillsammans på  Mediedagarna i Göteborg.

Peter Ahlborg och Amjad Aloul tillsammans på Mediedagarna i Göteborg.

 

Ett företag har inte råd att ha fördomar. Ett företag har inte råd att förbise nya starka målgrupper. Idag representerar invandrargrupperna en köpkraft på hela 250 miljarder svenska kronor – men som ofta många företag missar. Detta spännande scenario berättade företagaren Amjad Aloul om på Mediedagarna i Göteborg torsdagen den 5 mars 2015.

Intresset var stort när Amjad Aloul, grundaren till företaget Crossborder Communication, förklarade under Mediedagarna i Göteborg att många Svenska företag missar de 250 miljarder som invandrar grupper omsätter varje år i Sverige.

 

Stora behov hos invandrargrupper
Han frågar dig som driver företag: Hur mycket av de miljarderna går ditt företag miste om?

– Många Svenska företag ser inte invandrar grupperna. Vi ser en flora av olika konsumtionsmönster med stora behov i samhället. Så fort det blir tillräckligt stort är man dum om man inte gör något, säger Amjad.

 

Hjälpt COOP
Det är där Amjads företag Crossborder Communication kommer in. Crossborder Communication är företaget som arbetar med anpassad kommunikation.

Han såg möjligheterna tidigt och sedan 1997 har han hjälpt ett flertal myndigheter och företag att på olika sätt nå ut till invandrargrupperna. Aktörer som vill nå 100 % av Sveriges befolkning.

Försvarsmakten, Rikspolisstyrelsen, Swedbank, Pensionsmyndigheten, Ticket, Telenor, Tallink Silja och COOP är några exempel som han har hjälpt att nå ut till hos invandrargrupperna.

 

Marknaden är stor för Svenska företag om  de lär sig att nå invandrargrupperna, säger Amjad Aloul.  Foto: Peter Ahlborg

Marknaden är stor för Svenska företag om de lär sig att nå invandrargrupperna, säger Amjad Aloul. Foto: Peter Ahlborg

 

Svenska varumärken okända
Han berättar om en kvinna som exempelvis är i femtioårs-åldern och som kommer från Kurdistan. Att hon ofta inte har en aning om svenska varumärken:

– De varumärkena vi tar för givet här i Sverige har ofta många invandrare ingen relation till. Hon är mer eller mindre nollställd när det kommer till svenska
varumärken. Hon har inte en aning om att kaviar är gott, eller ens finns.

– Det här finns det ett antal belägg på idag… Den som först talar med gruppen som jag kan identifiera mig med vinner gruppens lojalitet. Först på plan vinner gruppen, säger Amjad.

 

Comviq synonymt med kontantkort
Han förklarar att det starkaste exemplet på detta är Comviq kontantkort, som var först med kontantkortet. Innan kontantkortet fanns var de nyanlända invandrarna tvungen att deponera minst 2 000 kronor hos Telia. För att över huvud taget vara anträffbar.

– På en dag blev man anträffbar för en hundring. Comviq är i subkulturen synonymt med kontantkortet. Andra operatörer som Telenor och Tre har extremt svårt att gå in och ta marknadsandelar där. Eftersom Comviq redan finns där, förklarar Amjad.

 

Amjad ställer en fråga till publiken. Varför är  alla guldfiskarna är slutsålda 21 mars varje år? Foto:  Peter Ahlborg

Amjad ställer en fråga till publiken. Varför är alla guldfiskarna är slutsålda 21 mars varje år? Foto: Peter Ahlborg

 

Diskutera affärsidéer
Efteråt träffar jag en trevlig och engagerad företagare. Jag ger Amjad beröm och förklarade för honom att hur kan så många Svenska företag inte bry sig om en så stor marknad. 250 Miljarder är mycket pengar som de riskerar att förlora helt i onödan.

Jag föreslår att vi ska träffas nästa gång jag är i Stockholm så vi kan diskutera några affärsidéer som jag kom på i samband med att han presentera sitt företag.
Vilket han ställer sig positiv till. Det rör på sig vänner!

Livet är fullt av möjligheter. Snart alla människor i
Sverige vet vad jag heter! *L*

Peter Ahlborg

FacebooktwitterFacebooktwitter
  • Peter Ahlborg

    Konstigt att så många svenska företag inte känner till detta tycker jag!