Iron Maidens sångare berättar hur du får trogna fans

 

Bruce Dickinson och Peter Ahlborg. Foto: privat

Bruce Dickinson och Peter Ahlborg. Foto: privat

 

Bruce Dickinson talar på Mediedagarna i Göteborg. Foto: Peter Ahlborg

Bruce Dickinson talar på Mediedagarna i Göteborg. Foto: Peter Ahlborg

Genom att göra dina kunder till trogna fans så får du stor framgång inom vilket affärsområde som helst. Men om du inte bryr dig om dina kunder kommer någon annan att äta upp dig och din affärsidé – precis som en hungrig haj, säger Iron Maidens sångare Bruce Dickinson, som var inbjuden talare på Mediedagarna för andra året i rad på Svenska Mässan i mars.

Iron Maidens frontman, sångaren Bruce Dickinson, ger här några av sina bästa tips för att få trogna fans, som köper dina produkter och tjänster och som stödjer dig i medgång och motgång. Faktum-försäljaren Peter Ahlborg bevakade eventet.

I dagarna besökte hårdrocks-giganterna i Iron Maiden Sverige då de spelade på Sveriges största musikfestival – Bråvalla, torsdagen den 26 juni. Drygt 40 000 trogna Iron Maiden-fans dök upp på festival-spelningen.

Agent i tights
Bruce inleder föredraget med att gå fram till ett allt för högt mikrofonstativ – som strax innan användes av Magnus Rosen(f.d. bassist i Hammerfall). Han tittar på stativet och säger, vad kan jag göra med det här? Ett mikrofonstativ det är min magi, säger han innan han bär bort det och fortsätter prata i headsetet.

– Jag går runt som en slags agent i tights och gör saker som du normalt skulle bli arresterad för. Men i mitt fall betalar de mig en massa pengar. Det betyder också att jag inte behöver gå ner till gymmet och träna eftersom jag gör det här alla dagar i veckan, säger han skämtsamt.

Jag ogillar konsumenter, förklarar Bruce när han inleder mötet inför 400 inbjudna gäster från massmedia. Konsumenter har ett val att göra.

– Om du väljer att kalla dina kunder för kunder så måste det uppstå en relation mellan er. De stannar som kund så länge de tror på din idé.

– Om du startar ett företag så måste du tänka på hur ska jag göra dina kunder till fans. Skapa något som hjälper dem i livet, låt dem bli en del av din affärsidé, oavsett vilken idé det är, förklarar han.

Affärer är krig
Han menar på att dagens konkurrens mellan företag är mer aggressiv och hänsynslös än någonsin tidigare. Man läser ofta om att: ”affärer är krig”. Och bara de företag som tillfredsställer sina kunder genom att hitta bättre, snabbare och billigare sätt – överlever i det långa loppet.

Det gäller att skapa ett starkt varumärke, något unikt. Och det måste man säga att Iron Maiden har lyckats med.

– Förra året sålde vi fyra miljoner liter av vårt egna öl, The Trooper Beer, säger han. Många kände inte ens till gruppen Iron Maiden, men de älskar vårt öl, förklara han.
Rubrik Jobbat hårt för att få framgång

Iron Maiden bildades redan i Birmingham 1975 av bassisten Steve Harris. Efter det har gruppen jobbat hårt får att få framgång. Idag tillhör de veteranerna inom rock branschen, i samma division som ACDC, Kiss och Metalica.

Gruppen har släppt sammanlagt femton album som sålt i drygt 80 miljoner exemplar och gjort över 2 000 spelningar. De skapade den välkända maskoten Eddie – som prytt alla konvolut och t-shirts sedan debutsingeln 1980. 2012 röstades albumet, The Number of the Beast, fram som det bästa brittiska albumet de senaste 60 åren.

Hatar kunder men älskar fans
Bruce förklarar vad det är för skillnad mellan att ha kunder och att ha trogna fans som köpare av din produkt.
– Framför mig finns en massa Iron Maiden fans.– kan jag kalla dem kunder? Det kan jag, eller hur? Det är inte särskilt Rock n ´roll men faktiskt, de är kunder. Och när börjar de agera som kunder? När vi gör dåliga saker mot dem. Om vi tar ut 300 dollar per biljett av dem och dyker upp 3 timmar försent till konserten, mimar i synk med uppspelningen, då märker du ganska snart att dina fans blir till kunder… och jag hatar kunder. De är en ”pain in the ass”. Kunder har ett val, därför kommer de att gå sin väg om ni inte gör dem till trogna fans, menar han.

Bruce menar på att varje gång du ringer banken så blir du alltid påmind om att du har ett val.
– De säger så eftersom de kanske tror att kunden inte har ett val. Det är bara ett sätt att låtsas att tycka om sina kunder. Men om du verkligen tycker om dina kunder så blir dina kunder dina fans, menar han.

Ville inte bli rockstjärnor
Och är det något som Iron Maiden verkligen älskar så är det att spela för sina fans. De ville inte bli rockstjärnor till en början, de ville bara njuta av att framföra sina musik för sin publik, det är därför de har blivit så stora inom musik branschen. För att de älskar det de gör och utnyttjar och förverkligar sina talanger.

Författaren Mr McIver sammanfattar på ett bra sätt vad Iron Maiden handlar om, han säger att musik branschen har mycket att lära av Iron Maidens stora framgångar: ”Satsa på lång sikt. Applicera en bild. Ge fansen vad de vill ha. Turnera och fortsätt turnera. Omfamna ny teknik. Vara innovativ. Var ärlig. Var original. Skriv bra låtar”.

– Det är som att vara ett fans till ett fotbollslag. Om du går till en dålig match och de förlorar – hela tiden – då går du inte till ett annat lag och stödjer dem istället. Nej, du håller dig till ditt lag eftersom du fortfarande tycker att de gör en stark insats. Så länge ditt förtroende inte missbrukas, så länge de har integritet, även om de är skräp, så överger du inte ditt lag.

Steve Jobs var en visionär
Det är viktigt att du som människa har en vision, förklarar Bruce, och nämner att Steve Jobs var en man som inte gjorde kundundersökningar. Han var kunden.

– Han hade en vision. Om du vill ha någonting som förvandlar kunder till fans, så är det visioner! Därför att människan älskar visioner. Ett – därför det får oss att må bra. Två – för att det är intressant, förklarar han.

Bruce menar på att han blir uttråkad av samma gamla saker, han vill se något nytt, vara en del av något som har en vision, kreativitet för att göra saker bättre!
– Även om det inte fungerar är jag beredd att ge det en chans. Och Steve Jobs var verkligen en visionär, Henry Ford var en annan visionär, säger han och fortsätter:

Våga ta en chans
Henry Ford, var till en början känd för att skapa T-Forden, världens första massproducerade bil. Han revolutionerade tillverkningen och blev världens rikaste man. Någon frågade honom, var är alla dina kundundersökningar för detta? Han sa ”Jag brydde mig inte, jag bara gjorde det.” förklarar Bruce intressant för publiken.

Och det är det som många framgångsrika människor säger, som har lyckats med sin idé. Gör det bara, tänk inte alltid efter, det har du inte tid med dagens mördande konkurrens. Våga ta en chans! Sätt igång nu med din affärsidé. Gör något varje dag för att din dröm ska bli sann.

– Du förstår, om jag hade frågat folk på gatan hur de skulle vilja göra för att verkligen förbättra världens personliga transportsystem så skulle de svara: ”Jag vill ha en snabbare häst!”. Tack Gode Gud för människan. Du kan aldrig, aldrig förutsäga vad vi ska göra härnäst, förutom att vi ska göra något annorlunda…

Klädd i pilotkläder
Efter föredraget träffar Peter på autografjägaren Marco som träffade på Bruce innan han kom till Svenska mässan.

– Jag fick se honom komma gående emot mig klädd i pilot kläder. Han kom direkt från London och hade passat på att flyga över hit till Göteborg. Bruce är sedan många år utbildad pilot, ibland flyger han sina egna fans till gruppens konserter. Så häftigt, säger han.

Men innan den sympatiska rockstjärnan lämnar Göteborg och går in i en svart limousin möts han av 5-6 Iron Maiden fans som väntat på honom. Han skriver autografer till alla och ställer även upp på fotografier tillsammans med dem, till fansens stora glädje, innan han går in i bilen och åker iväg till Bergen i Norge, där ett nytt affärsmöte väntar.

Peter Ahlborg

 

FacebooktwitterFacebooktwitter