Peter Ahlborg gör #digitalsuccé med Frida Boisens bok som beskriver hur du lyckas med social medier

Peter Ahlborg och Frida Boisen träffas på Akademibokhandeln i Nordstan, Göteborg den 11 december den 2015 när Boisen hade en boksignering där för sin nya bok Digital succé.

Peter Ahlborg och Frida Boisen träffas på Akademibokhandeln i Nordstan, Göteborg den 11 december den 2015 när Boisen hade en boksignering där för sin nya bok Digital succé.

 

 

Mitt första inlägg jag skrev på Facebook efter att jag läst boken ”Digital succé” med Frida Boisen – delades 2 410 gånger, berättar Peter Ahlborg. Jag kan råda alla som vill ha konkreta tips om hur du lyckas i social medier att läsa boken. Bäst är att tipsen är gratis, säger Peter Ahlborg. Frida Boisen kom på 77 plats över de mäktigaste personerna i Sverige 2014 i tidningen Fokus.

I boken #digitalsuccé berättar den förra chefredaktören för kvällstidningen GT, Frida Boisen, 41, sina bästa tips hur du når igenom det sociala media-bruset och får nya följare.

 

Frida Boisen visar stolt upp sin bok Digital succé. Den beskriver med enkla tips hur du lyckas i sociala medier. Foto: Peter Ahlborg

Frida Boisen visar stolt upp sin bok Digital succé. Den beskriver med enkla tips hur du lyckas i sociala medier. Foto: Peter Ahlborg

 

Skriv om hemlösheten
Frida Boisen är journalist, föreläsare och författare. Hon skriver krönikor för Expressen samt är medier-strateg vid Dagens industri och digital chef för Bonnier Tidskrifter.

Peter Ahlborg har lärt känna Frida efter att under åtta års tid ha kontaktat hundratals journalister runt omkring i media-Sverige. Peter har bombarderat journalister med sin uppmaning om att bevaka hemlösheten och att skriva om bostadsbristen.

Jag har även träffat henne ett par gånger på Mediedagarna och Bokmässan och andra event i Göteborg, säger Peter.
 

Fick fint meddelande av Frida
Nu senast tog Peter Ahlborg vara på tillfället när han såg att Frida Boisen skulle signera sin nya bok Digital succé på Akademibokhandeln i Göteborg den 11 december 2015.

Vi småpratade och jag berättade om alla mina stora mål i livet. Vi tog några bilder, vi var jättefina tillsammans, då vi av en tillfällighet båda hade söta tomteluvor på oss samtidigt.

Jag fick boken signerad av Frida och ett jättefint meddelande i den av henne – som gjorde mig mycket glad när jag fick se det. Meddelandet lyder: ”Peter. Så härligt att höra om alla dina kreativa projekt. Nu gör du #digitalsuccé! Mod och passion! Frida”.

 

Frida Boisens fina meddelande till Peter Ahlborg som han fick i samband som han träffade henne. Meddelandet lyder: "Peter. Så härligt att höra om alla dina kreativa projekt. Nu gör du #digitalsuccé. Mod och passion!". Foto: Peter Ahlborg

Frida Boisens fina meddelande till Peter Ahlborg som han fick i samband som han träffade henne. Meddelandet lyder: ”Peter. Så härligt att höra om alla dina kreativa projekt. Nu gör du #digitalsuccé. Mod och passion!”. Foto: Peter Ahlborg

 

 

Verktyg för att lyckas på nätet
Eftersom Frida vet om att jag även håller på med musik gav jag henne min senaste singel ”Rockstjärna”. Även jag gav bort några varma ord till henne som jag hade skrivit i CD fodralet. Här under ser du bilden:

 

Peter Ahlborg meddelande till Frida Boisen som han skriv i konvolutet i singeln "Rockstjärna", som han gav till henne. Och visst blev det succé efter att Peter läst boken Digital succé. Första inlägget Peter skrev efter att han läst boken delades över 2 400 gånger.

Peter Ahlborg meddelande till Frida Boisen som han skriv i konvolutet i singeln ”Rockstjärna”, som han gav till henne. Och visst blev det succé efter att Peter läst boken Digital succé. Första inlägget Peter skrev efter att han läst boken delades över 2 400 gånger.

 

 

Jag tackade för mig och gick vidare jut ett stressigt Nordstan i Göteborg. Vi träffades på Akademibokhandeln den 11 december den 2015 när Boisen hade en boksignering där för sin nya bok Digital succé.
– Boken Digital succé har gett mig de bästa verktygen för lyckas på nätet, säger Peter Ahlborg.

Läser du boken Digital succé får du svar på:

Hur dina inlägg gillas och delas av hundratusentals och läses av miljoner människor.

Här får du några konkreta tips:

1. Hitta dina värderingar.
Identifiera dina starkaste värderingar, dina åsikter som ligger till grund för allt du står för.

2. Om du kör fast?
Tänk på vad som gör dig riktigt arg? Rasism? Rättvisa? Alla människors lika värde?

3. Översätt värderingar till ord.
Om tro och hopp är dina starkaste värderingar, hitta meningen och formuleringen som fångar det. Som i Vinnies och ATG:s fall: ”Ingen dröm är för stor”.

4. Var konsekvent
Trovärdighet är A och O för alla varumärken. När du hittat dina nyckelvärderingar, dina kärnord: håll dig till det. Dina följare måste få chansen att hitta till dig och känna igen dig. Byter du värderingar eller uppfattning kring en fråga stup i kvarten, då blir du svår att lita på.

Utnyttja kraften i ilskan
”Ilskan är en av de absolut starkaste känslorna, som du ofta känner ett behov av att dela med dig av. Det ligger i ilskans natur. Ilska är per definition inte ilska, om den bara bor inom dig, då finns den inte. Då förvandlas den till trött och grå bitterhet. Ilska måste ut för att leva. Ilskan är i sig explosiv. Träffar den rätt får den definitivt din puls att slå. Och den är extremt delningsvänlig.

Jag är uppenbarligen inte så värst annorlunda jämfört med andra människor. Det absolut värsta jag vet är orättvisor, feghet, kränkningar, obefogade elakheter och – värst av allt – när folk behandlar barn som skit. När barn far illa. Det gör mig rasande. Den känslan delar jag bevisligen med många”, skriver Frida Boisen i sin bok Digital succé.

Skriv om dessa starka känslor i din berättelse – dessa känslor delar vi gärna med oss av på våra sociala medier.

  • Arg
  • Glad
  • Varm i hjärtat
  • Rädd

 

Peters artikel delades 2 410 gånger
Peter Ahlborg lyssnade på råden i boken och skrev sedan följande artikel: Varför finns det pengar till tältläger för asylsökande – men inga pengar till våra hemlösa?

Den artikeln delades 2 410 gånger och gillades över 1 000 gånger sammanlagt på Peter Ahlborgs privata Facebooksida och på sidan ”Fy fan vad jag hatar soc” på Facebook.

Här kan du läsa om Peter Ahlborg inlägg som gjorde Peter Ahlborg upprörd: http://fyfanvadjaghatarsoc.se/debatt/varfor-finns-det-pengar-till-taltlager-for-asylsokande-men-inga-pengar-till-vara-hemlosa/

Peter Ahlborg

FacebooktwitterFacebooktwitter